Att förlora ett djur...

2009-08-20 | 20:47:29 | Kategori: Jossie | 11 kommentarer

Dagarna går framåt i en egen takt.
Känns helt sjukt att man inte fick säga "hej då" till Torsten. Tidigare har jag bara mist djur då vi tagit dom till veterinären, men det har då varit av naturliga skäl.

För några år sedan så hade jag en likadan hund som Torsten och Gösta (Westie), Sixten hette han.
Han fick i princip följa med på allting Sixten. Varje dag åkte han med upp till stallet, följde med ut på en promenad, han gick precis brevid hästarna vid uteritterna och satt i dörröppningen till manegen o väntade medan jag tränade.
Vi tränade och tävlade i agility ihop, han var en smula knubbig men knep förstaplatsen flertalet gånger ändå :) 

Åren gick och han blev allt slöare och slöare. Mot slutet låg han bara på våran altan men det fanns ändå en liten gnista kvar i honom trots att han mådde så dåligt. Hans inre organ började krångla och så småningom blev han bara sämre och sämre. Vi beslutade då, i samråd med veterinären, att ta bort honom. 11 år gammal blev han.

Men däremot att förlora en hund som Torsten. Jag finner inga ord. Man tror inte att det ens existerar sådan grymhet hos människor. Hur kan man helt kallt tortera ett djur till döds?

Fick idag reda på att, då vittnena hittade Torsten på bron så hade gärningsmannen kommit fram och ifrågasatt hur man kunde göra något sådant mot djur. Ofattbart. Hela j-vla ofattbart.

.
Postat av: En sann djurvän

Fy! Det är så att man vill skrika och svära över det som hänt.



Har en närstående med aspergers (som gärningsmannen sägs ha) och ett vanligt kännetecken med syndromet är att man har svårt att känna empati. Men att vilja skada oskyldiga djur och se lidandet är något helt oförståeligt för mig...



Sänder dig många varma kramar! Har tipsat flera om postgirokontot så jag hoppas att det ska skramla till i kassan!

2009-08-20 @ 21:12:23
Postat av: Anonym

Plusgiro* menade jag förstås!

2009-08-20 @ 21:15:04
Postat av: Freja

Vill bara säga att jag känner stor sorg över det som hänt dig, och förstår att min smärta inte är hälften mot den riktiga du känner...

Jag har alltid varit en djurvän och älskat hundar, haft flera stycken. Jag får nästan ångest när jag tänker på hur det skulle vara om min hund dog, och på det sättet...

Har läst det som han har skrivit, en tragisk person som verkligen behöver låsas in så han inte kan skada andra levande varelser. Jag tror dessutom att han inte skulle stanna vid djur utan att gå vidare till t.ex. unga tjejer som han skrivit om. :(



Återigen, jag hoppas att Torsten har det bra där han är nu och att Gösta får leva ett långt och friskt liv tillsammans med er.



MVH,

2009-08-20 @ 22:44:15
Postat av: sebbe

Väldigt hemskt det som hänt, har sj hund.



Men Puckot som skrivit "Har en närstående med aspergers (som gärningsmannen sägs ha) och ett vanligt kännetecken med syndromet är att man har svårt att känna empati" borde nog hålla käft om saker som personen ifråga inte verkar kunna mycket om.



Har asperger jag med och skulle aldrig kunna ens komma på tanken att göra något likn mot en djur, eller en människoa. Att skriva att det är vanligt med brist på hos människor med asperger tyder på en människa med fördomar och allmänt blåst!

2009-08-20 @ 23:10:23
Postat av: Jocke

Jag vill också uttrycka min avsky mot det som hänt din hund! JAg tänker på dig...



Jag vill också tillrättavisa dig som skrev om Asperger:



Du har helt fel. Jag jobbar med barn som har detta. Dom flesta med Asperger är lugna och fredliga som inte skulle göra en fluga förnär..Akta dig för sådana uttalanden.



Joel Ander har förmodligen dubbeldiagnos, plus att hans omgivning inte har tagit hans problem full allvar.

2009-08-21 @ 06:09:53
Postat av: Boris

Hej,

Du är stark som skriver om detta. Mina tankar går till Er.

Och mer skriver jag inte..jag likväl som så många andra skulle gärna vilja träffa gm ensamma..

2009-08-21 @ 09:08:59
Postat av: Wikki

Hej, bloggkatten Wikki här: mitt varmaste deltagande i er smärtsamma sorg! Jag har lagt upp ett inlägg om din insamling på min blogg http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11315794 - jag lånade din bild på Torsten, hoppas det är OK.

Skrev tidigt i min blogg om katterna i Lerum och det skrämmande är att jag också tidigt av nån anonym fick länkar tipsande om gärningsmannen, till hans nu borttagna Facebook. Det som skrämmer mej är att man undrar - skickade han dem själv eller nån annan? Det var så pass tidigt att varken flashback eller pressen fått de tipsen.

Spinner för er!

TassKram Wikki

2009-08-21 @ 09:48:07
URL: http://www.metrobloggen.se/wikipedia
Postat av: ty

Usch ;/ Mina varmaste kondoleanser.



2009-08-21 @ 11:38:35
Postat av: En sann djurvän

Givetvis ligger det mer bakom, så puckad är jag inte! Jag har jobbat på ett boende för utvecklingsstörda. Men det är sant att man kan ha svårt att känna empati när man har aspergers...

2009-08-21 @ 15:03:46
Postat av: Djurvän

Vill även tillägga att vi alla är olika oavsett diagnoser. Min bror med aspergers klarar inte ens att döda en mygga men han har svårt att leva ett socialt liv. Han har svårt att förstå varför andra blir sårade. Det finns inte en uns av elakhet i honom utan han blir bara missförstådd i samhället.



Vad mer som ligger bakom i gärningsmannens fall är upp till psykologer och experter att avgöra. Inte av oss.

2009-08-21 @ 15:23:55
Postat av: Mr. Beige

Människor med AS är inte mindre empatiska än vi andra. Däremot har de svårare att visa empati. Det är en jävla skillnad. Detta beror på att de är neurologiskt oförmögna att tolka andra människors känslomässiga tillstånd. Det är bland annat därför de som har AS ofta uppfattas som egoistiska, själviska eller ohänsynsfulla.

När det gäller djurplågaren, är jag rätt övertygad om att illdåden är ett resultat av hans extrema fascination av massmördare. De flesta kända massmördarna började med att plåga djur i sin barndom. Jag tror att hans fascination lett till att han själv velat bli en.

Det faktum att han blev intresserad av massmördare är bara en slump. Det hade lika gärna kunnat vara musik, tåg, arkitektur eller något annat. Människor med AS (som för övrigt är ett lätt autistiskt syndrom) blir inte "intresserade" av saker och ting på samma sätt som oss andra. I deras fall handlar det ofta om ett intresse, som de sedan lär sig att bemästra mer eller mindre till fullo.

Hur som helst. AS är ingen förmildrande omständighet, bara en förklaring. Han ska straffas som vilken brottsling som helst, dock med vård istället för fängelse. Förhoppningsvis får han då den vård han uppenbarligen inte fått hitintills.

All den ilska som riktas emot hans föräldrar anser jag bör riktas mot psykvården här i Sverige. Det här är ytterligare ett fall i mängden som visar vilket dåligt jobb de gör för våra skattepengar!

2009-08-30 @ 00:19:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

/>


RSS 2.0