Jordgubbar, snapsvisor och "små grodorna"

2009-06-20 | 23:12:28 | Kategori: Festligheter | 0 kommentarer
Vaknade på midsommarafton toktrött. Barnen sov dock till nio men inte blev jag piggare för det. Känns ibland som om jag hade behövt ett helt dygn och bara sova på, för att ta igen alla förlorade timmar.

Äsch, det var bara till att hoppa ur sängen med god min (trots mitt dåliga morgonhumör). Klädde på Wilma och Elsa sina midsommarklänningar. Viktor åkte i väg för att hämta kransarna vi beställt från Rallarosen till tjejerna (Wilma och Olivia alltså, inte Elsa). Och så kom älsklingen hem med en bukett blommor till mig *lovely*

Vid tolvtiden gick vi upp till familjen Wiklund. Karina hade dukat fram i riktig midsommaranda och Jonas tryckt ut häften med snapsvisor, ha ha. Tjejerna sprang omkring med sina fina kransar. Lunchen var riktigt god och som pricken över i:et dukades det fram med min jordgubbstårta till efterrätt. Bara en liten försynt bit lämnades kvar.



Efter lunchen packade vi ner diverse tilltugg tillsammans med öl och annan dryck och begav oss till midsommarfirandes på Nääs. Tog en plats på grässlänten vid lekhuset och gjorde oss redo för midsommardansen. Tjejerna sprang omkring, uppspelta, och väntade ivrigt på att få sjunga "Små grodorna" - en sång vi för övrigt fått höra varje dag, timme efter timme, i en veckas tid. Antar att dom övat in den på dagis :)



Så enligt tradition kämpade folkdräktsklädda herrar med att fira upp midsommarstången. Det såg faktiskt lite farligt ut, vissa av herrarna var inte av den yngre generationen direkt. Nå väl, stången kom upp till slut och dansen kunde börja.



Turligt nog så bjöds vi inte på någon skur regn. Solen kikade faktiskt fram emellanåt! Efter att ha plöjt igenom diverse traditionella låtar som "Vi äro musikanter" så satte vi oss ner på våran picknickplats, stoppade i oss lite mer chips innan vi packade oss hemåt.



Väl hemma hos oss lades det fiskspätt på grillen. Alla barnen somnade tidigt så vi fick tid för "skitsnack" och en bowlingturnering på Nintendo Wii. Jonas vann den j-veln och jag fick nöja mig med en andraplats. Tjurade faktiskt en stund efteråt för det har ALDRIG tidigare hänt att jag förlorat, tur är väl det, dålig förlorare som jag är. Först vid ett kröp vi ner i den efterlängtade sängen. Det blev en lång dag och tröttheten har hängt med under hela dagen....
.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

/>


RSS 2.0