Väggtyget, snart på plats!

2009-05-12 | 21:40:42 | Kategori: Hem & inredning | 0 kommentarer
Äntligen, äntligen är vårat väggtyg på väg upp på väggen.
Som jag tidigare nämnt så var det tänkt att hänga upp det i vardagsrummet men färgerna överensstämde inte alls då färgerna i vardagsrummet är av varma toner. Tyget imed sina kalla toner passar alltså bättre i sovrummet där tonerna går i gråskala och vitt.
Beställde tyget, från Marimekko, på internet och det har nog legat undangömt i ett år snart (!).

Men nu när Viktor fick lust att ordna den efterlängtade ramen så backade jag inte bakåt direkt.
Så för att få upp väggtyget gjorde vi följande:


Köpte planhyvlat virke med en bredd på 75 mm. Dessa skruvades ihop. Ramen blev 138 x 195 cm. Virket till det gick på 52kr (Beijer bygg) och tyget närmare tusenlappen.


Under tiden som Viktor mätte, skruvade och sågade så strök jag tyget. Tyget var faktiskt mer tacksamt att stryka än vad jag trott då det är 100% lin.


Och så var det dags för ett tålamodskrävande arbete -  Att häfta fast det på ramen.
Vi sparade cirka fem centimeter av tyget runt om. Gjorde först färdigt långsidorna, drog tyget så att det var lagom spänt men inte så att trådarna vågade sig. Slutligen häftade vi kortsidorna och vek hörnen så att häftningen där blev snygg.


I morgon ska det upp på väggen.
Tänkte bara köpa några tavelupphäng först. Alltså kommer det slutgiltiga resultatet i morgon! Spännande, spännande!
.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

/>


RSS 2.0