Jurist, advokat eller domare

2012-10-18 | 09:15:00 | Kategori: Studentliv | 0 kommentarer
Kursen i juridik är i full gång så blogginläggen har också lyst med sin frånvaro. Fokus gäller STENHÅRT på mina studier. Särskilt efter att jag, återigen, kammade hem ett klart VG i Externredovisning.
 
En vecka med juridikstudier har gått och ja, jag gillar det. Det öppnar upp för livliga diskussioner, granskanden och förtydligande av dessa lagar och paragrafer. Vad sägs om Avtalslagen från år 1915! Den svenskan är ju bitvis.... något svårtolkad vill  jag påstå!
 
Berättade jag någon gång om drömmen jag hade för någon månad sedan?
Jag hade verkligen, mentalt, laddat upp för den här juridikkursen och tappade under en skönhetssömn greppet om det hela. Tidigt i ottan när jag vaknade, halvt om halvt vaken, så fick jag verkligen tänka efter på vad jag utbildar mig till...
 
 
Jag drömde om den stora tunga boken, Sveriges rikes lag, och en domarklubba.
 
För att reda ut det hela gick jag in på mitt kontor för att undersöka om saken stämde eller ej. Men nej, det fanns inget "stilleben" med lagboken och en domarklubba på mitt kontor. Och kort därpå kom svaret, jag går ju utbildningen för att bli redovisningsekonom, inte jurist, advokat eller domare som i drömmen!
 
Men jag har verkligen fått mersmak på juridik, till den grad att jag faktiskt tänkte läsa någon mer kurs under nästa höst.
.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

/>


RSS 2.0